Zoekmachinemarketing. Je kan er tegenwoordig eigenlijk niet omheen. Waar vroeger traditionele marketing vooral offlline plaatsvond is het tegenwoordig ondenkbaar om niet online actief te zijn. De meest prominente vorm van online aanwezigheid is via zoekmachinemarketing. In dit document leggen we je uit wat het is en hoe het dan precies werkt.
Wat is zoekmachinemarketing?Zoekmachinemarketing kan grofweg opgesplitst worden in twee aparte onderdelen. SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie. Hierbij gaat het erom dat je organisch gevonden wordt op de zoektermen waar jij op gevonden wilt worden. Het gaat er dan dus om dat je een goede site met kwalitatieve content hebt. Het algoritme van Google bepaalt uiteindelijk wie er op één staat. Maar er zijn wel honderden factoren waarop je site beoordeeld wordt. Bij SEO betaal je uiteindelijk niet direct voor het verkeer wat naar je site komt. Tuurlijk kost het geld om je site goed in te richten en misschien wil je je content wel uitbesteden.
SEA werkt anders. Hierbij betaal je voor je website verkeer. Je bepaalt op welke zoektermen je gevonden wilt worden en betaalt vervolgens per klik. De betaalde zoekresultaten worden boven de organische zoekresultaten getoond, een groot voordeel wat SEA heeft ten opzichte van SEO. Een nadeel is dan weer dat je moet blijven betalen voor resultaat. Terwijl SEO zich vanzelf terug gaat verdienen en uiteindelijk minder kost op lange termijn.
Hoe werkt het?SEO werkt zoals hierboven al deels is uitgelegd. Je optimaliseert een website op een aantal gebieden. Autoriteit, on page factoren, content en website techniek. Als al deze dingen in orde zijn is de kans een stuk groter dat je gevonden wordt op jouw gewenste zoektermen. Natuurlijk is wat je concurrentie hierin doet ook belangrijk.
Bij SEA maak je gebruik van Google Ads. Hierin kun je campagnes maken waarin je bepaalt op welke zoektermen je wilt adverteren. Je geeft aan in welke landen of regio’s je gevonden wil worden en wat je maximaal per klik wilt betalen. Ook kun je een hoop van het denkwerk uitbesteden aan Google.
|