Succesinbeeld
Image default
Zakelijk

Marketing Automation met CRM

Ontdek hier hoe u met behulp van een CRM-systeem uw marketingprocessen kunt optimaliseren en zo nieuwe klanten voor uzelf kunt winnen. 

CRM-systemen worden op verschillende gebieden gebruikt. Naast sales, contactmanagement, klantenservice, het callcenter, rapportage, projectmanagement en workflow management speelt ook marketing een centrale rol. Daarom willen we graag een van de belangrijkste voordelen van een CRM-oplossing op het gebied van marketing onder de loep nemen: Marketing Automation. Eerst is het echter noodzakelijk om eens te kijken naar marketing in het algemeen. 

Marketing met CRM

Als operationele functie omvat marketing in wezen alle activiteiten van een bedrijf om de verkoop te bevorderen; of het nu gaat om reclame, klantconsultatie, marktobservatie of gerichte controle van de eigen processen.  Binnen het CRM-systeem is dit mogelijk via verschillende functies en modules: Campagnemanagement, geïntegreerde cross-channel marketing, eventmanagement, dynamische content, loyaliteitsprogramma’s voor klantloyaliteit, huisstijlbeheer, e-mailcampagnes of marketing automation. Al deze componenten grijpen in elkaar, soms naadloos, en vormen de marketing van de 21e eeuw. Kortom, bedrijven van alle soorten kunnen profiteren van het gebruik van een CRM-systeem om hun eigen marketing te optimaliseren. Het kan echter zijn dat de functies die binnen dit toepassingsgebied nodig zijn, zeer individueel moeten worden samengesteld. Marketing automation is relatief een allrounder die in een breed scala aan bedrijven kan worden gebruikt. 

Marketing Automation met CRM 

Maar wat is marketing automation of marketing automation eigenlijk? In de kern is het een methode voor het automatiseren van marketing- en verkoopprocessen. Als onderdeel van marketingautomatisering worden gebruikersprofielen op basis van hun gebruikersgedrag verrijkt met informatie om geautomatiseerde campagneprocessen te ontwerpen voor een zo individueel mogelijke communicatie. Het kerndoel van marketing automation is dan ook om het aantal gekwalificeerde nieuwe klanten te vergroten. Deze worden ook wel leads genoemd. Aan de softwarekant zijn er verschillende manieren om marketingautomatiseringsfuncties te gebruiken. Aan de ene kant zijn er aparte systemen waar bedrijven op kunnen terugvallen. Aan de andere kant kan marketing automation ook geïntegreerd worden in CRM. In wezen combineert een oplossing voor marketingautomatisering functies op het gebied van sociale media, retargeting, e-mailmarketing, webanalyse en CRM. 

Marketingautomatisering en relatiebeheer 

Marketing automation draagt zo bij aan holistisch relatiebeheer. Het stelt bedrijven in staat om klanten individueel aan te spreken in het tijdperk van massacommunicatie; zonder dat er een hoge mate van handmatige inspanning per klant nodig is. Op deze manier kunnen zelfs bedrijven met een groot klantenbestand erin slagen om de individuele klant niet uit het oog te verliezen. 

Een blik op de CRM-markt: Systony & Co. 

Veel bedrijven vinden het niet eenvoudig om een geschikte CRM-software te kiezen. De huidige CRM-markt is erg groot en divers, waardoor veel bedrijven de beslissing niet gemakkelijk vinden. Het is belangrijk dat bedrijven in het kader van een softwareproject altijd intensief omgaan met hun eigen processen en eisen. Deze kunnen vervolgens worden vastgelegd in de vorm van een specificatieblad, dat als belangrijke basis dient voor de besluitvorming; zowel voor potentiële aanbieders als voor het bedrijf zelf. Een van de CRM-aanbieders op de markt is Systony met Hubspot CRM. Het bedrijf is een HubSpot partner; de leverancier van een van de bekendste CRM-systemen op de markt. Deze software biedt ook uitgebreide functies op het gebied van marketing.