Succesinbeeld
Image default
Aanbiedingen

Jaarrekening opstellen

Het is tijd om je bedrijf te evalueren als het einde van het jaar in zicht is. Hoe heb je het laatste jaar gedraaid? Heeft het doen van die ene investering uiteindelijk nog zin? Het is zo eenvoudig als op een knop drukken voor wie een nauwkeurige administratie heeft bijgehouden. Helaas wijkt de werkelijkheid vaak af van de wat je verwacht. Voel je al dat je boekhouder of accountant je begint te grillen met lastige vragen? Of blijf je laat werken omdat je tonnen documenten moet doorspitten voor bewijs en ondersteuning? Hieronder enkele tips voor eenvoudig een jaarrekening opstellen.

 

Verhoog de productiviteit door een boekhoudprogramma te gebruiken

Een Excel-bestand voor je administratie was misschien voldoende toen je net begon als ondernemer. Het handmatig bijhouden van de administratie is echter vatbaarder voor fouten en onhoudbaar, vooral bij steeds ingewikkelder bedrijfsprocessen en meerdere transacties. Er zijn tegenwoordig veel handige boekhoudprogramma’s beschikbaar die je kunnen helpen. De meeste boekhoudsystemen zijn goedkoop per maand en kunnen je een hoop tijd besparen. 

 

Zoek op tijd begeleiding bij uitdagende balansposten

Verschillende activiteiten of kosten zijn moeilijk te classificeren. Wacht niet tot het einde van je boekjaar om hulp te vragen bij deze zaken. Onnauwkeurige kostenregistratie kan het proces van de financiële jaarrekening opstellen bemoeilijken. Huur in dit geval op tijd een accountant, financieel adviseur of boekhoudkantoor in om je te helpen bij het organiseren van je documenten.

 

Onderbouw je posten goed

Als je jouw administratie verder op orde hebt, is het aan te raden om vanuit daar de talrijke posten van de balans op te bouwen. Je moet er altijd voor zorgen dat je documentatie, facturen of andere bewijzen beschikbaar hebt om elke balanspost te ondersteunen.

 

Vermijd onjuiste uitgaven boekingen

Niet elke uitgave of gebeurtenis is eenvoudig op te nemen op je balans. Als je dingen verkeerd boekt, moet jij of je adviseur extra tijd besteden aan het herstellen ervan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fouten bij de vooruitbetaalde rekeningen. Deze vooruitbetaalde kosten moeten als vooruitbetaald op de balans staan, ook al zijn ze nog geen onderdeel van de uitgaven van het lopende jaar. Er worden vaak ook fouten gemaakt bij de verschuldigde kosten. Deze kosten zijn gemaakte maar nog niet door een factuur gedocumenteerde kosten. Zowel op de resultatenrekening als op de balans moeten deze kosten als kosten worden opgenomen. Verder heb je nog het activeren van uitgaven. Grotere kosten, zoals bijvoorbeeld het aanschaffen van een machine worden geactiveerd en afgeschreven in plaats van in één keer in rekening gebracht.

 

Tip: https://www.boekjewinst.nl/