Strak in het pak, gewapend met laptop en mobiele telefoon en met een blik in de ogen waar je eigenlijk niet omheen kunt; dat is toch wel het plaatje van de gemiddelde zakenman. Maar elke goede zakenman weet dat het bij zaken doen en ondernemen om meer gaat dan enkel een goede en overtuigende uitstraling. Waar het hem dan precies in zit, ontdek je in dit artikel. We delen namelijk de vijf karaktereigenschappen die kenmerkend zijn binnen het vak.
1. Gedrevenheid Een goede zakenman beschikt over een positieve mindset. Het gaat hierbij over moeten, willen en kunnen. Een soort winnaarsmentaliteit, zo zou je het ook kunnen omschrijven. Ben jij iemand die zich graag vastbijt in bepaalde vraagstukken en daarbij pas loslaat als het resultaat succesvol blijkt? Weet je daarbij ook op het juiste moment bij te sturen en durf je af te wijken van een oorspronkelijk plan als dat beter lijkt uit te pakken? Dan scoor je op dit punt in elk geval goed!
2. Sociaal Een veelgehoord (voor)oordeel over zakenmannen is dat ze ‘saai en stug’ zouden zijn. Echter zijn de meeste zakenmannen juist heel sociaal. Dit is dan ook van groot belang, want netwerken is een voornaam aspect binnen de zakenwereld. Het leggen en onderhouden van contacten vormt dan ook veelal de basis van succes.
3. Overtuigingskracht Beschikken over overtuigingskracht is ook een belangrijke eigenschap. Het helpt hierbij enorm als je iemand bent die goed weet wat hij wilt en dit op een vriendelijke, maar vooral duidelijke manier over kan brengen. Op die manier is het namelijk een stuk makkelijker om mensen te inspireren en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Overtuigen betekent alleen niet per definitie ‘overreden’. Een goede zakenman staat open voor andermans inbreng.
4. Analystisch Ben jij berekenend, anticiperend en heb je oog voor detail? Dan weet je doorgaans de juiste verbanden te leggen en beschik je dus over een goed analystisch vermogen en ook dat is een belangrijke karaktereigenschap van een zakenman. Let er wel op dat je er niet te ver in doorslaat, want overanalyseren ligt al snel op de loer. Je doet het goed, als je de balans weet te vinden en te houden.
5. Leergierig Tot slot is het goed om leergierig te zijn. Luister eens een podcast van iemand die je al voor ging of bezoek een seminar. Het geldt echter niet alleen voor zelfontwikkeling, maar ook voor de ontwikkelingen op de markt. Belangrijk is het om deze nauwlettend in de gaten te houden om hier tijdig op in te spelen. Fouten maken doen we allemaal wel eens en een beetje zakenman durft dit aan zichzelf toe te kennen.
|